KRAKOWSKIE SPOTKANIA ARTYSTYCZNE 2019 DIALOGI

2019-06-28

Krakowskie Spotkania Artystyczne 2019 – DIALOGI.

Malarstwo Rzeźba Rysunek

Organizator: Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski

ZPAP_ASP

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

Wystawa „ZPAP_ASP" posiada aspekt historyczny i przypomina sylwetki

Wystawa artystów związanych zawodowo z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie lub będących jej absolwentami, którzy swą postawą społeczną, zaangażowaniem i działalnością artystyczną przyczynili się do rozwoju i budowania świetności Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Krakowskiego. Wystawa ma związek z ponad stuletnią działalnością ZPAP Okręgu Krakowskiego i obchodzonym w 2018 roku jubileuszem 200-lecia ASP w Krakowie. Jest formą dialogu pomiędzy dwoma instytucjami kultury, z których jedna kształci artystów, a druga dzięki tym artystom istnieje, kreując życie artystyczne środowiska, wspomagając twórców i promując ich sztukę.

Joanna Warchoł

kurator / malarstwo

Maria Moroz

kurator / rzeźba

PAMIĘCI ARTYSTÓW POLSKI NIEPODLEGŁEJ

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

Wystawa pomyślana jest jako rodzaj dialogu współczesnych, żyjących artystów krakowskich z artystami związanymi ze środowiskiem Krakowa, którzy w ciągu ostatniego stulecia mocno zaznaczyli się swoją twórczością – ale także zaangażowaniem społecznym i politycznym – na rzecz szeroko rozumianej wolności. Nie chodzi bynajmniej (jedynie) o malarzy, rzeźbiarzy, grafików, którzy ryzykując często życie, opierali się najeźdźcom i okupantom. Na liście patronów – którą stworzyliśmy w związku z wystawą, mając świadomość, że jest ona subiektywna – są także Ci, którzy z przekonaniem i determinacją, bronili swojej niezależności na polu sztuki w okresie dwudziestolecia międzywojennego, w czasie okupacji niemieckiej czy latach PRL-u.

Artyści, do których skierowaliśmy zaproszenie, w naszym odczuciu, są kontynuatorami podobnych postaw. Lista zaproszonych uwzględnia fakt, że przedmiotowa wystawa jest częścią o wiele bardziej rozległego zjawiska, jakim są „Krakowskie Spotkania Artystyczne 2019 – Dialogi", na które składa się dużo ekspozycji, w związku z tym, staraliśmy się unikać powtórzeń osób i dzieł, jednocześnie nie gubiąc charakteru wystawy. Obejmuje ona (lista) artystów różnych pokoleń i różnych aktywności twórczych, od

klasycznych malarzy po performerów.

Zbigniew Bajek

Wojciech Kopeć

Kuratorzy

KONTRASTY / rozpasanie i asceza

Pałac Sztuki TPSP w Krakowie

Wystawa aktualnej twórczości krakowskich twórców. Hasłem przewrotnie i przenośnie prowokującym do prezentacji jest: ROZPASANIE I ASCEZA – forma, treści, fascynacje i nastroje.

Zaproszeni artyści w swoich indywidualnych kreacjach dotykają złożoności życia, niepokornie opisując świat. Czasem ironicznie, absurdalnie z przepychem formy, koloru, bogatej narracyjności, a kiedy indziej powściągliwie, w wyrazistej ciszy. Pojawia się dialog z uczuciami, może jakaś dwuznaczność przesłania. Coś ujawnia się, a coś pozostaje niewidoczne. Spokój, emocje i nagle, gdzieś następuje przekraczanie granic…

Ewa Gołogórska-Kucia

Kurator / malarstwo

Kontrast, jako jedno z fundamentalnych zjawisk tak silnie eksploatowane w rozmaitych dziedzinach sztuki, stał się punktem wyjścia dla jednej z tegorocznych wystaw „KrakowskichSpotkań Artystycznych 2019 – Dialogi", która prezentowana jest w Pałacu Sztuki. Kontrast potrafi byćdziałaniem budującym strukturę dzieła, jak również przez swoją naturę łączenia przeciwieństw; może tworzyć warstwę narracyjną. Tym razem stał się kluczem do zrozumienia specyfiki wspomnianej wystawy, która ukazuje ponad trzydziestu artystów rzeźbiarzy związanych z Krakowem. Przedstawiając każdego z twórców zaledwie jednym dziełem, nie sposób określić żadnej z artystycznych osobowości. Zasadniczym zadaniem prezentacji jest natomiast ukazanie widzowi szerokiego spektrum podejmowanych tematów i problemów, jak również potężnej gamy środków wyrazu stosowanych przez rzeźbiarzy. Krakowskie środowisko kulturalne, jak spora część świata sztuki, silnie koncentruje się na młodych artystach, poszukując przeżyć w najnowszych trendach. Wystawa jaką prezentujemy jest polem refleksji nad działalnością artystów wcześniejszych generacji, których nie słabnąca postawa twórcza może okazać się niebanalną kontrpropozycją, a może nawet dopełnieniem „pejzażu" twórczości młodych.

Jacek Dudek

Krzesimir Wiater

Kuratorzy / rzeźba

RELACJE

Pałac Sztuki TPSP w Krakowie

Artysta tworząc dzieło, prowadzi pewien rodzaj gry z odbiorcą. Ta gra ma zaktywizować odbiorcę, zachęcić go do zaangażowania się w sztukę. Następuje dzięki temu bardzo istotna zmiana w relacjach Twórca – Dzieło – Odbiorca. Umberto Eco, w eseju pt. „Dzieło Otwarte" w bardzo istotny sposób zmienił zapatrywanie na relacje, które zachodzą w momencie objawienia się „dzieła". Opisał zmiany relacji między artystą, dziełem i odbiorcą w sztuce współczesnej, takie jak niejasność i samo-zwrotność, a głównie ich otwarty charakter. Uważał, że postrzeganie czegoś jako dzieła sztuki wymaga elementu, którego oko nie jest w stanie dostrzec, atmosfery teorii, wiedzy o historii sztuki. Również dystansu emocjonalnego, admiracji, skupienia uwagi. Najważniejsze w układzie: Artysta – Dzieło – Odbiorca jest dzieło. Myślenie o dziele sztuki jako o pewnym komunikacie pełniącym funkcje estetyczne. Komunikat estetyczny nigdy nie jest ostatecznie określony, skończony, uporządkowany – ma stwarzać okazję do kontemplacji czy też artystycznych przemyśleń. Artyści zaproszeni do udziału w wystawie „Relacje", swoje Dzieła Otwarte oferują odbiorcom ku ich życzliwej kontemplacji.

Małgorzata Bundzewicz

Kurator / malarstwo

PUNKT WYJŚCIA

Biała Galeria CENTRUM NCK

„Punkt wyjścia", to wystawa prac wybranych autorów przed czterdziestym rokiem życia, mieszkających i tworzących w Krakowie, prezentowana w Galerii Białej Nowohuckiego Centrum Kultury. Ideą wystawy jest ukazanie twórczości artystów młodego pokolenia w kontekście ich indywidualnych inspiracji, stanowiących swoisty punkt wyjścia w artystycznych poszukiwaniach. Dlatego też w galerii, obok obrazów artystów zaproszonych do wystawy, znajdziemy ważne dla nich cytaty z książek, wiersze, reprodukcje obrazów, zdjęcia, szkice i notatki, jak również autokomentarze zawierające genezę wystawionych prac. Wystawa jest pretekstem do ukazania tej sfery pracy artysty, która nigdy nie jest eksponowana. Sfery pełnej impulsów, zauroczeń, przemyśleń, obserwacji, zachwytów, negacji, które determinują formowanie się postawy artystycznej. Przejawem tego procesu są prezentowane prace.

Dariusz Milczarek

Kurator / malarstwo

Punkt wyjścia, to moment inicjujący proces, w którym coś się zaczyna. Każdy artysta posiada swoją własną bazę odniesień i znaczeń, stanowiącą dla niego początek. Niewiele jest okazji, aby się tym podzielić z szerszym gronem odbiorców. Celem tej wystawy jest pokazanie aktualnej twórczości młodych artystów w odniesieniu do twórczości swych mistrzów, którzy stanowili dla nich wyjściowy wzór oraz przykład artystycznej postawy, zarówno pod względem plastycznym jak i ideologicznym. Pojawiają się też inspiracje pozaartystyczne, ujawniające mnogość możliwości, jakie niesie ze sobą wrażliwa obserwacja rzeczywistości. Autorzy prezentują nie tylko swoje prace artystyczne, ale również „źródło" ich powstania oraz przemyślenia i rozważania, które poprzedziły powstanie dzieła. Niestandardowe pokazanie elementów towarzyszących pracy, pozwala na uwydatnienie tego, czym jest droga twórcza i jak różnorodnie się kształtuje. Finalne dzieło może zaskakiwać odmiennością od „źródła" swego powstania. Wynikła nieoczywistość pozostanie jednak tajemnicą warsztatu autora. Jako odbiorcy, widząc finalne dzieło oraz „punkt wyjścia", możemy we własnej wyobraźni przejść hipotetyczną ścieżką twórczą i przeżyć – odebrać to co oferuje nam dzieło.

Magdalena Cisło

Kurator / rzeźba

ALTER EGO 2

Galeria Pryzmat

Pierwsza wystawa „ Alter Ego", która odbyła się w Galerii Pryzmat w 1999 roku, była poświęcona grafice. Powstała z pytania, czy istnieją artystyczne przyjaźnie i jaki wpływ ma bliska osoba na naszą twórczość?

Na co dzień nikt, albo bardzo rzadko, tworzy wspólnie z kimś innym. Tworzenie to proces intymny – artyści są indywidualistami zamkniętymi w pracowniach, ale ich ego nie byłoby prawdziwym, gdyby nie szukało lustra i potwierdzenia wartości własnego Ja.

Zorganizowana 20 lat później wystawa rysunku „Alter Ego 2", odbywająca się podczas „Krakowskich Spotkań Artystycznych 2019 – DIALOGI", oparta jest na pomyśle, że dwudziestu „ego-centrystów", czyli 10 par bliskich sobie twórców, przedstawia rysunkowy ślad poszukiwania własnej tożsamości, poprzez wspólną prezentację swej twórczości opartej na duchowej i artystycznej tożsamości z drugim artystą.

Adam Małek

Kurator

INTERAKCJE

Przechadzki samotnego marzyciela / Marzenia samotnego wędrowca

Galeria Promocyjna ASP

Sytuacja człowieka po J.J. Rousseau i po człowieku Rosi Braidotti: szczelina między naturą a technologią. Natura i technologia są – jako pozbawione wolnej woli – tak samo nieprzyjazne człowiekowi. Cechuje je powtarzalność, mechaniczność, zaprogramowanie, indyferencja, multiplikacja, bezcelowość itp. Wyjście do miasta i wyjście do lasu to to samo. „Marzyciel/ wędrowiec" przyszłości to figura „krzemowego dzikusa" – człowieka łączącego to, co pierwotne z tym, co zaawansowane technologicznie. To współczesny anarchistyczny flaner traktujący rzeczywistość widzialną jako sytuację kina rozszerzonego – egzystencjalno-metafizycznego

ekranu projekcyjnego w permanentnym przestrzennym działaniu i doświadczaniu (expanded cinema). Utraciwszy nadzieje na ulepszenie Świata i zbudowanie Nowego Człowieka (paradygmat awangardy i modernizmu) bohater nasz przechodzi na pozycję pesymistycznego, melancholijnego obserwatora końca świata i jego powolnego konania… Osobnym punktem wystawy, który koncentrować ma owe wędrówki w przestrzeni fizycznej (ścieżki i drogi) oraz psychicznej (neurony i synapsy) jest figura końca drogi – Ziemi Obiecanej (kolonia, obóz, kibuc).

Obecna krytyka romantycznej spuścizny i paliatywnego modelu rzeczywistości każe nam czynić wysiłki w celu przywrócenia oświeceniowego paradygmatu jako naszej ostatniej deski ratunku.

Grzegorz Sztwiertnia

Joanna Zemanek

Kuratorzy

PRZESTRZEŃ_ZNACZEŃ

Planty Krakowskie

wystawa plenerowa

Druga odsłona ekspozycji rzeźby w przestrzeni krakowskich Plant, w ramach „Krakowskich Spotkań Artystycznych 2019 – DIALOGI", to kontynuacja propozycji nakierowanej na przybliżenie odbiorcom dzieł, których forma i specyfika umożliwia

ich percepcję poza ograniczonymi przestrzeniami galerii sztuki.

Rzeźba w przestrzeniach Krakowa gości stosunkowo rzadko, szczególnie ta, nosząca miano współczesnej... Prezentacja niniejsza chce nieco nadrobić te zaległości w formie kilkutygodniowej wystawy, ukazującej dzieła wybranych artystów, nie uzurpując sobie jednak prawa do bycia reprezentacją pewnego nurtu czy określonej stylistyki. Dobór prac to, z jednej strony, próba ukazania formalnej różnorodności spojonej troską o czytelność plastycznego znaku, ale także wielowątkowości odniesień do rzeczywistości kreowanej przez człowieka – przestrzeni emocji, refleksji czy racjonalnej obserwacji…

Przestrzeń_znaczeń jest więc subiektywną relacją wobec spostrzeżeń ujętych w złożoną semantykę rzeźbiarskiej formy i materii.

Jan Tutaj

Kurator

50. lat Galerii Pryzmat

Aleja Róż

wystawa plenerowa

Wystawa zat. „50.lat Galerii Pryzmat" jest przypomnieniem obchodzonego w 2018 roku jubileuszu tejże Galerii, mieszczącej się w Domu Plastyków przy ul. Łobzowskiej 3, należącego do Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Krakowskiego. Ta najdłużej funkcjonująca w Krakowie prywatna galeria sztuki współczesnej, przez cały czas swej działalności służyła środowisku artystycznemu naszego miasta, prezentując setki wystaw indywidualnych, zbiorowych, problemowych, tematycznych, jubileuszowych i okolicznościowych polskich i zagranicznych artystów. Jej dzieje, to znacząca część historii wystawienniczej Krakowa. Prowadzona przez artystów, niezmiennie realizowała misję propagowania i promowania sztuki oraz edukacji poprzez sztukę. Jest jedną z najbardziej znanych, cenionych i szanowanych krakowskich galerii, która pomimo wielu zawirowań dziejowych zawsze służyła sztuce, artystom i szerokiemu gronu odbiorców.

Joanna Warchoł

Kurator